zondag 20 mei 2012

RECEPT || Healthy Sesamdip


Vorige keer liet ik jullie zien hoe ik guacamole had gemaakt, daarnaast had ik ook een sesamdip gemaakt. Ik kwam dit leuke en vooral makkelijke recept tegen op Culy.nl . Ideaal als groenten dip of als dip voor je home-made chips! Het is gezond en vooral erg smakelijk, iets wat we allemaal wel willen nu we richting de zomer gaan :) 

Ingrediƫnten:
  • 80 ml Griekse (Magere) yoghurt
  • 80 ml (magere) mayonaise
  • 2 eetlepels sojasaus
  • 60 gram geroosterde sesamzaadjes
Je hoeft niet zoals mij, te kiezen voor mager en minder zout. Zelf vind ik dat gewoon prettig, normale mayonaise vind ik lekkerder maar wel met mate. Maar in deze dip smaakt het hetzelfde als wanneer ik volvet zou gebruiken. Ik heb 3% vet mayonaise genomen, 0% vet yoghurt en sojasaus me 43% minder zout, I know right, de gezondheidsfreak in mij kwam naar boven. De sesamzaadjes die ik had gehaald, waren niet geroosterd. Dit kun je zelf doen door ze kort te verhitten in een pannetje, totdat ze goudbruin zijn.


Wat moet je doen?
Meng alles tot een glad geheel en klaar ben je! Ja serieus, it's that easy. Hieronder nog wat foto's van het proces. Ohja, ik houd me niet zo vaak aan het recept, er staat bijvoorbeeld 80 ml yoghurt en mayonaise. Een eetlepel is ongeveer 15 ml en een volle eetlepel ongeveer 20 ml. Dus heb ik 4 eetlepels yoghurt en 4 eetlepels mayonaise gebruikt, een beetje op gevoel.

- Yoghurt! -

- Mayonaise erbij -

- 2 eetlepels soja saus, ik heb gekozen voor minder zout, want dat is natuurlijk een stuk beter voor je lichaam. -

- Sojasaus erbij -

- Sesam zaadjes erbij! Het moest eigenlijk 60 gram zijn... ik heb veel minder gebruikt want ik vond dit wel genoeg. -

- Meng alles door elkaar -

- Voeg eventueel nog meer sojasaus toe naar smaak, ik heb er nog een scheutje bij gedaan. -

- Eet smakelijk! - 

- Nomnomnomnom, nu waren we klaar met beide dips. Samen met mijn moeder heb ik in de tuin 
gezeten, in het zonnetje. Gezellig! - 

- Zwaan en haar baby's -

Misschien weten jullie het nog, maar een tijdje terug in de OOTD: Evil Eye Necklace zag je me lopen langs de sloot met een zwaan op de foto. Mevrouw Zwaan heeft inmiddels fluffy kuikenjes gekregen! 

De dip vind ik vooral erg lekker met komkommer, het doet mij erg denken aan sushi. Dat komt vooral door de combinatie van komkommer en sojasaus denk ik ;) Ik vind het lekker om groenten zonder dip te eten, zoals cherry tomaatjes, radijs, komkommer, wortel etc, maar af en toe met een dip erbij maakt de groenten net iets interessanter.

xoxo Tara 

 ♥ Follow us on 
Bloglovin / Facebook / Youtube 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen