vrijdag 4 mei 2012

Een vervolgopleiding kiezen, maar welke?


Voor de meiden(of jongens) die dit jaar eindexamens gaan doen, komen de spannende tijden er alweer snel aan. Ik weet nog wel toen ik examen moest gaan doen, hartstikke spannend! Maar daarnaast ook de vraag… “wat ga ik hierna doen? En wat wil ik?!” Ik heb meerdere scholen en opleidingen bezocht en midden in de zomervakantie had ik mezelf nog steeds nergens ingeschreven. Ik wist gewoon niet wat ik wilde en leuk vond! Misschien heb jij ook wel hetzelfde probleem en vandaar dat ik jullie vandaag eens wat wil vertellen over mijn opleidingen. Jep, meervoud! Ik heb namelijk al een toeristische MBO+ opleiding afgerond en ik zit momenteel in het 3e jaar van de studie Integrale Veiligheidskunde. Twee heel verschillende opleidingen, maar beide erg leuk!
Ik ben na een herexamen uiteindelijk geslaagd voor de HAVO. Met mijn vrij jonge leeftijd van 16 jaar had ik het diploma op zak en moest ik op zoek naar een vervolgopleiding. Na veel wikken en wegen heb ik besloten voor de studie ‘Toeristische Informatie’ op het ROC te gaan. Vanwege mijn HAVO achtergrond, mocht ik deze in 2 jaar en 2 maanden doen (ipv 4 jaar!) en dat was dan ook wel hetgeen dat mij over de streep trok om voor deze opleiding te kiezen. Ik ben absoluut geen fan van studeren en met deze studie was ik gelukkig ‘maar’ 2 jaar onder de pannen dacht ik zo. 


De studie Toeristische Informatie heb ik vrij goed doorstaan, ondanks dat het MBO+ was, ben ik niet met 2 vingers in m’n neus de studie doorgekomen. Tijdens de studie kregen we uiteraard aardrijkskundige vakken (je moet immers weten waar wat ligt!), les over (hotel)reserveringssystemen (hierna kan je namelijk als hotelreceptioniste aan de slag) maar we hebben ook een business-plan in elkaar moeten zetten, rollenspellen gedaan. Toerisme draait namelijk vooral om het geven van service en altijd klantvriendelijk te zijn. Servicegericht zijn en hard willen werken vind ik dan ook wel eigenschappen waarover je moet beschikken wil je het toerisme in gaan. Daarnaast is het hebben van interesse in andere talen en reizen ook een must-have! Tijdens de studie ben ik ook twee keer op studiereis gegaan en dat was samen met mijn afstudeerstage naar Amerika wel de hoogtepunten tijdens de studie. Ik ben voor mijn stage 5 maanden naar Myrtle Beach gegaan waar ik heb gewerkt als hotelreceptioniste in een resort. Echt een geweldige ervaring, waar ik pagina's lang over kan volschrijven! Mocht je hier meer informatie over willen kan je mij altijd even mailen via info@kittehscupcakes.com


"Op studiereis bezochten we o.a. Milaan" 

"In Myrtle Beach met een stel internationale stagiaires in ons 'coole' uniform" 

Na de studie Toeristische Informatie heb ik een jaar als hotelreceptioniste gewerkt, maar het studeren ging ik toch echt missen. Ik verklaarde mezelf echt voor gek, maar het gevoel bleef dus ik op zoek naar een HBO opleiding. Ik heb uiteindelijk voor de studie Integrale Veiligheidskunde gekozen op de Hogeschool van Utrecht. Deze opleiding is heel erg breed en omvat het onderwerp veiligheid op alle vlakken; sociale- en fysieke veiligheid. Met sociale veiligheid kan je denken aan bijvoorbeeld jeugdcriminologie en bij fysieke veiligheid gaat het bijvoorbeeld over de arbowet of veiligheid bij machines in fabrieken enzovoorts. Tijdens deze opleiding loop je in de 1e, 2e en het 3e jaar stage wat deze opleiding dus ook erg praktijkgericht maakt. Zelf vind ik ervaring opdoen in de praktijk erg belangrijk, waardoor ik hierdoor dus erg enthousiast werd. Ik loop momenteel stage bij een bekende kleding retailer uit Nederland, maar hiervoor heb ik ook stage gelopen dat het evenementen veiligheid te maken heeft. Alle drie de stages waren erg leuk en laat zien hoe veiligheid op meerdere vlakken aanwezig is. IVK is een hele brede opleiding, waar heel veel vakken worden gegeven. Hierdoor leer je over veiligheid op heel veel verschillende vlakken, maar daar zit dan ook meteen een nadeel aan; je leert over veel verschillende onderwerpen en soms mis ik dan ook wel dat je niet altijd heel diep op een onderwerp in gaat.

"Mijn 1e jaars stage als Event Security Officer"

Ik wilde jullie niet te overspoelen met te grote lappen tekst, dus ik heb het geprobeerd nog vrij kort en bondig te houden. Mocht je meer informatie willen of tips, wat dan ook; stuur even een mailtje! Ik weet hoe lastig het is voor een studie te kiezen en help jullie maar al te graag:) Succes met de keuze straks en de examens mocht je die hebben!


Heb jij al een studie in gedachte? Of volg je er al eentje? 

xoxo Larissa 

 ♥ Follow us on Bloglovin / Facebook / Youtube 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen