dinsdag 17 april 2012

REVIEW || Nikon1 J1

Een blog vind ik het leukste wanneer er ook zelf gemaakte foto’s op geplaatst worden. En ook video’s kunnen een blog net wat persoonlijker en dus leuker maken. Het was je vast wel opgevallen dat wij de laatste tijd ook meer video’s in geweldige kwaliteit online hebben kunnen zetten en dat dankzij de witte Nikon1 J1. Een geweldige compacte camera die super beelden kan schieten. Wij hadden de camera slechts ter review, maar hebben er echt een geweldige tijd mee gehad. Lees verder voor ons review over deze camera!

De meeste foto’s op onze blog worden geschoten met mijn spiegelreflex camera de Sony A330 gecombineerd met de DT SAL-50F18 lens. Helaas heeft deze camera niet de mogelijkheid om video’s op te nemen en waren wij al gauw genoodzaakt de iPhone of webcam (op de MacBook) te gebruiken. Deze camera is een geweldige uitkomst om wel mooie video’s mee op te kunnen nemen, in HD kwaliteit wel te verstaan!
De Nikon1 J1 heeft het formaat van een compact camera, maar bezit daarnaast wel over een grote lens die ook te vervangen is voor andere lenzen. Het mooie hieraan is dat er door de lenzen geweldige opnames gemaakt kunnen worden dat zeker niet te vergelijken is met een standaard compact camera.

De camera is heel makkelijk te bedienen en beschikt over een aantal knoppen aan de achterkant van de camera. Daarnaast is het menu in de camera ook duidelijk en is er echt aan gedacht om het fotograferen zo makkelijk mogelijk te houden. Zelf ben ik echt geen profotograaf en schiet ik vaak nog wel in de automatische modus en daar is bij deze camera dan ook zeker aan gedacht. Ook beschikt de camera over een zogenoemde ‘slimme foto selectie’ wat inhoudt dat er voor en na het ontspannen van de sluiter er 20 beelden met een hoge resolutie opgenomen worden en waar vervolgens de 'beste' vijf van worden opgeslagen. De beelden worden uitgekozen op basis van de gezichtsuitdrukking, de compositie en de scherpstelling waardoor de camera altijd zorgt voor de beste opnames. Hoe vaak komt het wel niet voor dat je op een foto je ogen dicht hebt, met deze functie wordt de foto geselecteerd waar jij niet je ogen dicht hebt, super handig dus zo’n slimme camera;)

De Nikon1 J1 heb ik eigenlijk voornamelijk gebruikt voor het opnemen van video’s en minder voor het schieten van foto’s.  Het importeren van de foto’s in iPhoto bracht namelijk wat problemen met zich mee, waardoor ik de foto’s niet in iPhoto ge├»mporteerd kreeg, maar hier een ander programma voor heb moeten downloaden. Dit programma wordt standaard bij de camera geleverd, dus dat was verder geen probleem. Het importeren van video’s  ging echter wel goed in iPhoto en heb ik elke keer in iMovie bewerkt tot de video’s zoals jullie die zagen op de blog.
De Nikon1 J1 is echt favoriet geworden om video’s mee op te kunnen nemen.  Dit komt vooral doordat de camera over een super snel autofocussysteem beschikt. Hiermee wordt bedoeld dat de lens heel snel scherp stelt op bepaalde punten in het beeld en dat er geen vertraging op treed wanneer de camera bezig is met scherpstellen. Je merkt het vooral bij video’s waarbij ik een product dichterbij in beeld breng en daarna weer weg haal. Je ziet dan dat de camera het product scherp in beeld heeft en daarna weer heel snel scherp stelt op mijn gezicht en dat is echt heel erg fijn bij het opnemen van filmpjes! Bovenop de camera zitten twee knoppen, de grootste wordt gebruikt om foto's mee te kunnen nemen, de kleinere knop met rood accent wordt gebruikt om video's mee op te nemen. Aan de achterkant zie je ook het ronde wieltje die gebruikt wordt om te kiezen tussen het nemen van een foto of video.

De camera beschikt ook over een flits, waar even naar zoeken was want deze is goed weggewerkt in het ontwerp. Aan de achterkant van de camera zit een klein schuifknopje, waarmee de flitser aan de bovenkant van de camera naar boven schuift. Ik vind dit er persoonlijk wat minder mooi uit zien, ook doordat deze van plastic gemaakt is ziet het er nogal fragiel uit. Nogal bedenkelijk heb ik dus de flitser uitgeprobeerd die mij toen wel positief verrast heeft; een flinke flitser met een goed resultaat!

De camera beschikt over nog veel meer handige en slimme functies, die deze camera heel erg goed en fijn in gebruik maken. Bezoek eens de website van Nikon voor een uitgebreide lijst met de belangrijkste kenmerken en specificaties.

Helaas moeten wij het nu weer doen zonder deze witte kanjer en kan ik zeker zeggen dat dit een fijne en gebruiksvriendelijke camera is, met een geweldig autofocussysteem wat echt  perfect is voor het opnemen van video’s! Deze camera is trouwens ook te verkrijgen in het zwart, rood, zilver en ROZE! ;)

xoxo Larissa

Geen opmerkingen: