zaterdag 31 maart 2012

FOOD || Gratis Uien & Food Waste


Ik hoor jullie al denken, hebben de KTCC serieus een artikel gewijd aan uien? That’s right o.a. wel ja. Larissa gruwelt van uien maar ik vind ze heerlijk. Anyways, Nederland heeft een uien overschot en om te voorkomen dat ze gaan rotten of worden weggegooid, redt Mediamatic een kwart miljoen uien. Lees gauw verder want ik wil het met jullie hebben over voedsel verspilling!

Gecarameliseerde uitjes, gedroogde uitjes, onionrings, uiensaus, zure uitjes, uiensoep noem maar op! Uien geven veel smaak aan een gerecht en ze zien er soms ook prachtig uit. Ik houd er wel van! Als je uien snijdt lukt het niet om de ogen droog te houden, of als je uien hebt gegeten dan ruik je het ook zeker sterk uit je mond en dat is dan ook de reden waarom de ui ook niet altijd heel populair is. Maar goed, even terug: hoe kwam ik op dit onderwerp? Via het intranet van mijn opleiding (Voeding& Diëtetiek), kreeg ik de volgende melding:

Ik quote van MediaMatic.net :
“Omdat de oogst wereldwijd goed was, moeten Nederlandse boeren zelfs geld toegeven om van hun uien af te komen. Op 23 maart is de gemiddelde handelswaarde van een ui tussen de 25 en 75 cent per kilo. Wat de boeren niet kwijtraken, wordt verspreid met de mestwagen over het land of rot weg onder de grond. Over Datum Eetclub redt daarom 35.000 kilo uien van de afvalberg. Jaarlijks gaat een derde van het voedsel dat geproduceerd wordt verloren of wordt weggegooid. Dit komt neer op zo'n 1,3 miljard ton per jaar. Over Datum Eetclub reageert op de verspilling van eten en organiseerde al eerder eetclubs waar met marginaal, afgedankt eten lekkere gerechten werden gekookt.

Goed, gisteren werd dus het Uien Feest op de VOC-kade te Amsterdam geopend, dus ik ben nog net op tijd met dit artikel want ook deze zaterdag en zondag kun je van 13.00u tot 20.00u weer onbeperkt uien komen halen en genieten van heerlijke gerechten van mobiele koks. Ideaal toch? Gratis uien halen, veel kokkerellen en proeven. Ik vind het helemaal ge-wel-dig! Helaas ben ik zelf niet in de gelegenheid hier naar toe te gaan, maar mocht jij wel kunnen laat mij dan eventjes weten hoe het was! De Mediamatic Fabriek staat op het Oostenburgereiland in Amsterdam. Klik hier voor een routebeschrijving.


Ik vond het wel erg interessant en vooral leuk om dit nieuws met jullie te delen. Dit is natuurlijk een super goed initiatief! De hoeveelheden waste aan voeding in de wereld wil je eigenlijk niet weten, maar moet je je wel van bewust zijn. Het is beschamend hoeveel eten wij weggooien en hoeveel honger er tegelijkertijd is in de wereld. Niet alleen consumenten maar ook fabrieken en zelfs boeren gooien erg veel nog goed eten weg. Groenten en fruit worden geselecteerd op gewicht en uiterlijk, een perfecte meloen die 50 gram te licht is? Of enkele stipjes heeft? Die wordt gewoon de vuilnisbak in gemikt! Het is ongelooflijk zonde… maar het gebeurd allemaal uiteindelijk wel vanwege de economie. Zoveel honger in de wereld en tegelijk ook zoveel verspild eten. BAH!

Ik wist dat er veel voedselverspilling was, maar hoe ernstig het werkelijk is besefte ik mij laatst pas toen ik het op school tijdens een les te zien kreeg. En ik ga het jullie ook laten zien, kijk maar eens naar de onderstaande video's: 






Zoals je dit ziet, zijn er nog veel ergere voorbeelden. Zoals honderden zakken M&M's, die nog helemaal goed zijn maar omdat er teveel besteld zijn is het goedkoper om het weg te gooien. Perfecte stukken vlees, producten die geldig zijn in verpakking zoals cornflakes, potten pindakaas, noem het maar op het wordt gewoon weggegooid. Zelfs gedroogd voedsel wordt weggegooid, ondanks dat jaren lang goed is!

Thuis gooien mensen veel weg o.a. vanwege de houdbaarheidsdatum. Maar ook deze datum klopt niet bij de meeste producten. Deze datum wordt er met veel voorzorg opgezet vanwege de voedselveiligheid. Eigenlijk zijn veel producten nog een veel langere tijd (soms zelfs jaren) na de houdsbaarheiddatum nog geldig. Zoals jullie misschien wel hebben gehoord, verdwijnt de houdbaarheidsdatum op veel producten, omdat het overbodig is en veel te veel voedselverspilling veroorzaakt. We moeten gewoon onze zintuigen gebruiken; ruiken, voelen en proeven. Want hoe vaak komt het voor dat je melk over datum is, maar eigenlijk gewoon nog vers is? Of je groenten?

Bij de Albert Heijn maken ze vaak gebruik van de 35% stickers, voordelig voor hen, maar ook voor ons. Daarbij is het al een stap in de goede richting tegen voedsel verspilling. Ook andere supermarkten maken hier gebruik van, maar velen ook niet. Ik hoor jullie ook denken: "Waarom worden perfect verse producten weggegooid en niet aan de voedselbank of iets dergelijks geschonken?" Ja waarom niet, het is een kwestie van geld. Sommige supermarkten gooien zelfs bleekwater over deze producten, zodat echt niemand iets er meer aan heeft.


Het uienfeest
Ik vind het nogmaals een prachtig initiatief dat er gratis uien afgehaald kunnen worden en vond het ook erg belangrijk om het met jullie te hebben over voedselverspilling. Natuurlijk ben ik er zelf ook schuldig aan, ik gooi ook wel eens hier en daar wat te vroeg weg, maar ik probeer nu minder te verspillen en er ook gewoon meer op te gaan letten want het is zo vreselijk zonde!

Ik zou het helemaal super vinden als jullie een stel uien op zouden halen, mocht je daar de gelegenheid voor hebben. Ze zijn lekker en echt in heel veel gerechten te gebruiken. Dus als inspiratie heb ik twee recepten opgedoken ter inspiratie wat je allemaal met uien kan bereiden! Zelf vind ik uiensoep echt geweldig, een heerlijk broodje met gesmolten kaas erin en ik geniet. Ik heb het ooit een keertje zelf gemaakt from scratch, heerlijk was die.





Wat vinden jullie van uien? En wisten jullie hoe erg de voedselverspilling in de wereld was?
xoxo Tara

3 opmerkingen:

  1. Ik heb hier eens een reportage over gezien, ze gingen kijken in fe afvalcontainers van supermarkten waar er nog allemaal goeie producten in lagen. Sommigen geven hun voedsel wel weg aan de voedselbank maar er zijn ook supermarkten die het gewoon wegdmijten omdat het gorfkoper is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij import van goederen gelden bepaalde kwaliteits eisen om de vollsgezondheid te wasrborgen... En meloen met zwarte stippen kan een ziekte hebben evenals bijvoorbeeld mango's oid met een larf erin... Soms is het echt verstandiger om bepaalde goederen weg te gooien..
    Overigens ben ik wel blij dat die houdbaarheidsdatym van sommige producten afgaat... Alhoewel er veel mensen zijn die t verschil niet weten tot uiterste datum en tenminste houdbaar tot....
    Ohja jammer dat je niets schrijft over de gratis aardappels op de dam morgen... Volgens mij is dat nl een schitterende 1 april grap :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zag het laatst op televisie, vind het amazing dat ze dit doen. Zo wordt het niet weggegooid of verspild. :D True, we gooien teveel weg, zo zonde. Ik let er wel op wat ik weggooi, maar meestal eet ik het toch op. :'''')

    BeantwoordenVerwijderen